bye2017.reismee.nl

18. Palafrugell

18. Palafrugell. We zijn al een week op de camping in Palafrugell. De temperatuur is goed tot warm met een windje, we fietsen in de omgeving, doen een boodschapje en zwemmen in een prachtig groot zwembad. Kortom, we genieten hier weer. De kampeerders bestaan aan Spanjaarden, Nederlanders, Engelsen, Fransen en Duitsers. Veel van de Nederlanders kennen we nog van vorig jaar. Weer een soort thuiskomen. Dat voelt lekker na onze korte stops op verschillende plaatsen. Even weer landen. Anne-Will, de Aldi-dame uit Alphen, staat een week naast ons. We hebben het heel leuk met elkaar, zonder dat het plakkerig is. Dat wordt nog wel een keer een bezoekje bij elkaar. We fietsen een keer naar Tamariu, een plaatsje aan zee, met een hele mooie 'Griekse' baai. Lunchen doen we met uitzicht op zee. Deze keer fietsen we er naar toe over de weg. Helmen op. Auto's houden goed rekening met ons. En de steile weg is helemaal geen probleem, wat is dat toch heerlijk. Nog even langs de supermarkt om kersen en brood te kopen. In Palamos is op zaterdag het garnalenfestival, met proeverij. Ze zijn heel trots op de garnalen die ze voor de kust vangen. Ze zijn nu in de aanbieding: €49,00 / 1 kg. ongepeld! Dan krijg je er wél een glas bubbels bij. Van alles wordt er mee klaar gemaakt en we kopen wat tickets om ook mee te kunnen proeven. De viskotters houden 'open boot' Aan de buiten kant ziet het schip er futuristisch uit, maar binnen is alles op de garnalen en vis gericht en is er weinig plek of luxe voor de bemanning. Ze zullen 's avonds wel in de thuishaven liggen. De toeristen info heeft nuttige folders voor ons en we kopen er onze vakantiesouvenier: zeedieren in wit porselein, met een theelichtje er in. Ze schijnen prachtig door. In het weekeinde zijn er op de camping veel Spaanse gezinnen. De geluiden overstemmen de vogels. Zondag wordt het langzaam aan weer stiller. Op maandag horen we de vogels weer. Duiven, wilde kanaries, mussen, gaaien, eksters, hoppen en 'zachts de dwergooruil. Naast ons zit een mussennest in de muur en er zit er ook eentje onderin tussen de wortels van een eucalyptusboom. Zondag gaan we naar de markt in Palfrugell. Groenten , kleding en andere zaken zijn er te koop. En druk met autochtonen en allochtonen. De politie regelt speciaal het oversteken. Yvonne koopt een Indiase fladderjurk. Terrassen zijn vol! We schuiven aan bij een krasse 89-jarige Spaanse dame. Ze gaf in haar werkzame leven Latijn en Grieks, in binnen- en buitenland en spreekt heel goed Engels. Maandag is het wasdag, ook voor ons. Alles is zo droog in het windje. We eten voor het eerst empanada met tonijn. Dat gaan we thuis ook uitproberen! BYe

Carla

Hoi hoi , wat leuk allemaal ..wat schrijf je toch beeldend , ik heb het gevoel of ik naast jullie sta en het voor me zie...Wij zijn blij voor jullie dat het prachtig weer is...Yvon laten we afspreken dat as winter een boek gaat schrijven over jullie vakantie verhalen ..gaat een ""hit"" worden..
Nog veel plezier pas goed op elkaar groetjes !!

M&B

Het klinkt weer heerlijk wat fijn dat jullie zo genieten
XXX