bye2017.reismee.nl

16. Marvaõ- noordwaarts

16. 16. Marvaõ- noordwaarts. Het is warm in Cabecudos, het gehucht waar we zijn. We willen nog wel naar de citadel en de burcht van Marvaõ. Een stevige klim tot 518 m hoogte. De fietsen doen het prima. Alleen Yvonne krijgt last van een verhit hoofd. Dat betekent wel boven komen, maar erg afzien. Bijkomen op een terrasje met koffie en een flesje water. Dan is de omgeving weer mooi en het bekijken waard. Van bovenaf zien we de camping liggen. Het stadje is museaal, met wat souvenirwinkeltjes en veel cafeetjes en hele smalle straatjes, waar ook nog auto's kunnen rijden rijden. Leuk om over de kinderkopjes er te slenteren. Terug is het in de remmen knijpen, wat het is afdalen en afdalen. Die remmen doen het gelukkig goed. De dag erop gaat Boudewijn alleen naar Castelo de Vide. Ook een dorp met een kasteel. Yvonne blijft lekker thuis in de schaduw. Want het is 30 ++. Zo heeft ieder zijn pleziertje. De dag erop gaan we in etappes verder naar het noorden. Want Yvonne heeft het op Quito do Maral te warm en het weer blijft zo. In Noord-Spanje ziet het er beter uit. We vertrekken bijtijds, vóórdat we de bakker tegen kunnen komen op de eenbaansweg naar beneden. Onze buurman tipte ons een route, die prachtig is door de droge streken van Portugal en Spanje. We maken de oversteek over de Rio Tago, via een gerestaureerde oude Romeinse brug met triomfpoort. Ook de stenen in de straat lijken nog origineel. Zachtjes rijden, anders rammel je uit elkaar. Zelfs grote vrachtauto's rijden hieroverheen. Natuurlijk zijn we er even gestopt voor sightseeing en koffie. Een groot contrast vormt de moderne stuwdam aan de andere kant. Aan het einde van de middag stoppen we tussen Madrid en Toledo, in Aranjulez, niet voor de mooie stad, maar om een slaapplek te vinden. Voor het eerst: de camping is vol! We gaan er vlak buiten staan op een mixed-parking aan het water van de Taag, met veel ganzen en wel 19 gele donskuikens. We krijgen buren, dat is prettig. Het is nog steeds heet: 33 graden om 17.30 uur. Het is niet anders. Yvonne heeft een nat doekje in haar nek en Joris ligt ook onder natte vaatdoeken. Ze vinden het beiden heerlijk. Morgen weer op tijd verdergaan. BYe

Miranda

De tip van het natte lapje wilde ik al doorgeven, ik reis nooit zonder. Zelfs als ik hartje zomer de stad in ga neem ik het vaak mee, gewoon een washandje in een plastic zakje. Ook lekker is een verstuiver met water, dus ga maar vast op zoek naar een geschikt flesje voor de volgende keer. ;-)

Miranda

PS: In Frankrijk zijn ook spuitbussen te koop, al weet ik niet waar, ik weet alleen dat ze bestaan. Misschien zijn ze er in Spanje/Portugal ook wel, dan heb je vast iets.

Yvonne

Dankje wel Miranda. Het werkt!